Ratusan Pendakwah Hizb Dipenjara Oleh Penguasa Diktator Tajikistan

Hizbut Tahrir adalah parti politik dan para syabab yang ditangkap oleh pemerintah Tajikistan adalah tahanan politik
 
بسم الله الرحمن الرحيم
Hizbut Tahrir adalah parti politik yang ditegakkan  firman Allah SWT:
 
وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
 
“Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma`ruf dan mencegah daripada yang munkar. Dan merekalah orang-orang yang beruntung”. (TMQ Ali Imran [3]: 104)

Matlamat Hizbut Tahrir adalah untuk melanjutkan kembali kehidupan Islam dengan menegakkan kembali Khilafah Islamiyah Ar-Rasyidah. Hizb telah menetapkan thariqah (jalan) dalam perjuangannya iaitu dengan mengikuti thariqah Rasul SAW dalam meraih pemerintahan, dan tidak sedikit pun menyimpang daripadanya. Aktiviti-aktiviti Hizb hanya terhad dalam melakukan penggulatan pemikiran dan perjuangan politiknya tidak melibatkan sebarang aktiviti fizikal (kekerasan) yang menyalahi thariqah Rasul SAW dalam meraih pemerintahan.

tajikistan Hizbut Tahrir merupakan parti global yang terdapat dalam hampir lima puluh buah negara. Aktiviti-aktiviti yang dilakukan sejak ia ditubuhkan  pada tahun 1953 merupakan bukti yang jelas bahawa Hizb tidak sedikit pun keluar daripada thariqahnya. Hizbut Tahrir di Tajikistan juga mengikuti thariqah tersebut dan akan terus menerus melakukan penggulatan pemikiran serta perjuangan politiknya sehinggalah sampai kepada matlamatnya.

Hizbut Tahrir di Tajikistan ingin mengingatkan bahawa Hizb adalah parti politik dan para syababnya (pemudanya) yang ditangkap oleh pemerintah Tajik adalah tahanan politik. Mereka diseksa dan ditangkap kerana berpegang teguh di atas akidah agama mereka. Aktiviti-aktiviti yang dilakukan Hizb di Tajikistan sejak 15 tahun yang lalu merupakan bukti terhadap apa yang diperkatakan.

Disebabkan kebankrapan rejim pemerintahan Tajikistan, mereka telah memperlakukan para syabab Hizb yang ikhlas ini yang juga merupakan putera-putera umat ini dan bumi ini dengan mengenakan penindasan yang kejam serta seksaan sejak tahun 1999  sehinggalah sekarang. Presiden Rahmanov dan konco-konconya didukung secara langsung ataupun tidak langsung oleh para ulama’ yang telah menjual agama mereka dengan  dunia mereka. Media-media di dalam dan di luar negara seperti Radio Azadi, BBC, akhbar Milli dan lain-lain, organisasi yang disebut sebagai pemelihara Hak Asasi Manusia (HAM) seperti “Organisasi HAM” dan “Wakil PBB” di Tajikistan, kesemuanya telah membantu orang-orang yang zalim itu dalam melakukan jenayah melalui sikap mereka yang berdiam diri dan tidak mengambil endah. Syabab Hizbut Tahrir yang ikhlas dizalimi, diseksa dan ditahan bertahun-tahun lamanya hanya disebabkan oleh pemikiran dan akidah mereka. Yang menghairankan, para hakim, para pendakwaraya, para peguam dan pembela HAM,  pihak media massa umum dan masyarakat kesemuanya mengetahui bahawa tuduhan-tuduhan yang disabitkan terhadap syabab Hizb adalah tuduhan palsu dan direka-reka, tetapi mereka hanya berdiam diri seribu bahasa. Sejak sepuluh tahun yang lalu, lebih daripada 300 orang syabab Hizbut Tahrir telah dipenjarakan selama bertahun-tahun dan mereka telah menghabiskan tempoh yang lama dalam tahanan. Dalam tempoh tersebut, lebih daripada sepuluh orang syabab yang telah syahid di balik dinding keselamatan dan penjara di negara ini. Dan pada hari ini, hampir 300 orang syabab baik lelaki dan juga wanita sedang menghabiskan tempoh tahanan mereka hanya disebabkan oleh pemikiran dan akidah mereka. Semoga Allah memberi mereka kesabaran dan ganjaran yang terbaik.

Terhadap Presiden Rahmanov dan konco-konco penjenayahnya, kami ingin memberi amaran bahawa setiap individu, kumpulan atau negara yang memerangi Islam dan menyokong kempen tersebut akan diminta pertanggungjawaban atas tindakan mereka di hadapan Khalifah ar-Rasyidah yang akan datang dengan izin Allah SWT serta akan diberi balasan yang setimpal yang sesuai dengan ketentuan syariah. Rasul SAW (ketika Fathul Makkah) pernah memerintahkan agar dibunuh orang-orang seperti itu, meskipun mereka bergantung pada kain penutup Ka’bah. Malah, pada Hari Pembalasan, mereka akan menerima seksaan yang amat perit. Hendaklah mereka menghentikan kejahatan dan jenayah mereka sebelum terlambat, dan mohonlah keampunan kepada Allah dan bertaubatlah kepadaNya. Mudah-mudahan ada salah seorang daripada orang-orang yang dizalimi itu  yang mahu memberi keselamatan ke atas diri mereka.

Berikut adalah senarai syabab Hizbut Tahrir yang sedang merana di dalam penjara, supaya umat mengetahui siapakah hero mereka agar mereka bertindak ke atas orang-orang zalim tersebut, supaya diketahui siapakah Ketua Negara tersebut dan kumpulannya. Segala pertuduhan yang dilemparkan sekali-kali tidak akan membuatkan syabab memutuskan janji mereka terhadap Hizbut Tahrir (kerana ramai syabab yang meneruskan perjuangan walaupun setelah dipenjara bertahun-tahun dan ditangkap buat kali kedua). Supaya di hadapan Allah kelak tidak akan ada lagi hujah terhadap mereka-mereka yang berdiam diri terhadap kezaliman penguasa.

Kami mengingatkan putera-putera Islam yang ikhlas terhadap sabda Nabi Muhammad SAW:
 

« وَلَتَأخُذُنَّ عَلَى يَدِ الظَّالِمِ، وَلَتَأطِرُنَّهُ عَلَى الحَقِّ أطْراً، وَلَتَقْصُرُنَّه عَلَى الحَقِّ قَصْراً، أَوْ لَيَضْرِبَنَّ اللهُ بقُلُوبِ بَعْضِكُمْ عَلَى بَعْضٍ، ثُمَّ ليَلْعَننكُمْ كَمَا لَعَنَهُمْ »
…Dan engkau mencegah tangan orang yang zalim, dan engkau membetulkannya atas kebenaran, dan kekal di atas kebenaran, atau Allah menjadikan hati sebahagian daripada kalian bermusuhan dengan sebahagian yang lain. Kemudian  Dia melaknat kalian sebagaimana Dia melaknat mereka (orang-orang yang zalim).

Kami mengingatkan juga dengan sabda Rasul SAW:


« إِذَا رَأَيْتَ أُمَّتِى تَهَابُ الظَّالِمَ أَنْ تَقُولَ لَهُ أَنْتَ ظَالِمٌ فَقَدْ تُوُدِّعَ مِنْهُمْ »
Jika engkau melihat umatku takut untuk memanggil orang zalim dengan mengatakan kepadanya “kamu zalim”, maka sesungguhnya telah dipisahkan daripada mereka (umat Islam).

Syabab dan syabah Hizb telah berjanji kepada Allah untuk meneladani Rasul yang mulia, sepertimana yang dinyatakan di dalam hadith bahawa ketika kaum Quraisy ingin menjauhkan Rasul dari Baitul Haram, beliau bersabda:


فَوَاللهِ لاَ أَزَالُ أُجَاهِدُ عَنْ الَّذِيْ بَعَثَنِيْ اللهُ بِهِ حَتَّى يَظْهَرَهُ اللهُ أَوْ تُنْفَرَدُ هَذِهِ السَّالِفَةُ
Demi Allah, aku akan terus bersungguh-sungguh memperjuangkan sesuatu yang telah Allah mengutuskanku dengannya, sehingga Allah memenangkannya atau aku binasa.

Sesungguhnya kami yakin kepada janji Allah;


وَعْدَ اللَّهِ لَا يُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ
Janji Allah, Allah tidak akan mengingkari janjiNya. Akan tetapi ramai manusia yang tidak mengetahui (TMQ Ar-Rum : 6)
 
 كتب الله لأغلبن أنا ورسلي، إن الله قويُ عزيز
Allah telah menetapkan: “Aku dan RasulKu pasti menang”. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Maha Perkasa. (TMQ al-Mujadalah [58]: 21)

Berikut adalah senarai syabab Hizbut Tahrir yang sedang merana dalam penjara ketika ini:

1. Shariiova Nasseibah
2. Rahmanova Dellnarah
3. Colmatova Saadat
4. Ohrarov Shohrat
5. Jamshed Ohrarov
6. Abdakadirov Maqsood
7. Zinedine Abdalohabov
8. Abdalkhalqov Ahmadjan
9. Abdalnzerov Mizrab
10. Abdrahimov Ghaffar
11. Abdrahmanov Akmal
12. Abdrahmanov Juma Bai
13. Abdahamidov Saber
14. Aoazov Mansorjan
15. Azimov Murat Devlet
16. Alakbarov Akmal
17. Aliyuv Sharif Allah
18. Alimov Mubeen
19. Ali Sher
20. Onorov Mirzatahir
21. Ohdjan
22. Akhmedov Azam
23. Asrafov Anwar
24. Achorauv Baharuddin
25. Bykov Shams al-Din
26. Berdieov Bakhtiyar
27. Babaiov Islam
28. Babaiov Esmatullah
29. Papakhanov Salam
30. Babajanov Naseem
31. Babaganov Nemat Jan
32. Baitov Shukar Ali
33. Wahabov Azmat
34. Wahidov Mohammed
35. Gafoorov Abdul Malik
36. Ghaziiov Bahram
37. Ghaziiov Ma’roof
38. Davlatov Mohkam
39. Davlatov Hidayat ullah
40. Dadabaiov Naeem Jan
41. Dadabaiov Noureddine
42. Dadabaiov Jamshed
43. Dadabaiov Sheriff Jan
44. Dadakhugyaov Bakhtiyar
45. Zakirov Ghulam Jan
46. Zahidov Ali Jan
47. Zahidov Azeem
48. Ebadllaeov Mohiuddin
49. Ibraheem
50. Ikramov Hasan
51. Ismailov Ahad
52. Ishakov Abdul Rahim
53. Iischof Bahadur
54. Kalanov Ibrahim
55. Karimov Kamil
56. Kinjaov Shaker
57. Kamilov Fadel
58. Qayyumov Kamal al-Din
59. Kadirov Mukhtar
60. Kadirov Nasrallah
61. Kadirov Aalam
62. Rustam Kadirov
63. Kadirov Shakir
64. Karamirezaiov Erkin
65. Kasimov Firqat
66. Quwwatov Abdulrazzaq
67. Kurbanov Akbar
68. Kurbanov Amrullah
69. Kurbanov Daulatyaar
70. Qozibaiov Sultan
71. Kurbanov Aalam
72. Kurbanov Shawkat
73. Qohqarov Azam
74. Qouchmradov Ojqhornbek
75. Lateefov Ahraar
76. Lateefov Bahadur
77. Madamrv Noureddine
78. Mamadaliyuv Farhad
79. Mamadaliyuv Khairallah
80. Mamatov met
81. Ismail Mamedov Baig
82. Mamedov locked Baig
83. Mansurov Raoshan
84. Mansoor Jan
85. Mahmudov Kamal al-Din
86. Mahmudov Hashim Jan
87. Mirzabaiov Saber
88. Mirzakhanov Mirzabahram
89. Meer Bashayov Ilham
90. Mirkalov Ilham
91. Meer Jamal
92. Muradov Khalek
93. Muradov Ilham
94. Muradov Irali
95. Mustafayov Mamoor
96. M Rahimov Jamaluddin
97. Mohammediyov Fakhr uddin
98. Mohammed Qolov Obaidullah
99. Mohammed Rasool
100. Muminov Juma Nazar
101. Nazarov Qahraman
102. Nazirov Ahrar
103. Nazir Jan
104. Najeemov Sahab
105. Nikmatov Dalerkhan
106. Nikmatov Abdul Wahid
107. Nasirov Syed Kamal
108. Normatov Farhad
109. Noorav Taalib
110. Noorov Himmat
111. Aqilov Qahraman
112. Articov Ahmad Jan
113. Ashilov Abdul Lateef
114. Ashilov Abdul Sattar
115. Ashilov Abdul Samad
116. Barbieov Ikram
117. Biermatov Abdullah
118. Balvanov Kamil Jan
119. Razzakov Abdul Mannan
120. Rahimov Khurshid
121. Rahmatov Abdul Ghaffar
122. Rahmatov Hussain Bhai
123. Rahmanov Saleh
124. Rajab Ali
125. Razkov Abdul Rasoul
126. Rustamov Murad Jan
127. Syed Ahmedov Zakir Khan
128. Saidbekov Naseem
129. Said Farrukh Akhtarov
130. Saidov Qasim
131. Salamov Dilshad
132. Salah uddinov Kamal Khan
133. Sanjinov Aadil
134. Sattarov Akram
135. Sattarov Anwar
136. Saliyuv Zakir
137. Saliyuv Sahab
138. Soanicolov Tersenmurad
139. Sultanov Faizullah
140. Sohrab
141. Tajibaiov Shaukat
142. Tordieov Murad
143. Oolgyaov Israel
144. Umarov Mamedhah
145. Umarov Shohrat
146. Omorov Mohammadi
147. Amorov age
148. Aoreenbaov Ibrahim
149. Aouraqov Majeed
150. Usmanov Rahmat ullah
151. Khalqov Sabit
152. Khalqov Shohrat
153. Khalqov Khair
154. Khalqcolov Sattar
155. Khwajayov Bakhtawar
156. Hajimtov Ismail
157. Hakeemov Meer Said
158. Hakeemov Sultan Bey
159. Hakeem Janov Abdulrazzaq
160. Hafeezo Yusuf Jan
161. Haji Bayov Rustam
162. Jalilov Abdul Rauf
163. Jalilov Daulat
164. Jalilov Daulat
165. Jalilov Majeed
166. Jamaluddinov Abdul Malik
167. Jamshed
168. Sharifov Shohrat
169. Shahi mardanov Ziadullah
170. Ilemradov Hmrah
171. Yunusov Abdul Mannan
172. Yunusov Mansour
173. Sabir Yunusov
174. Yusuf Yunusov
175. Yusufov A Wali
176. Yusufov Jan
177. Yousefjanov Shohrat
178. Yahyaiov Noureddine
Dan lain-lain.

Hizbut Tahrir Tajikistan

21 Sya’ban 1431H / 2 Ogos 2010M