لَنْ يَضُرُّوكُمْ إِلَّا أَذًى وَإِنْ يُقَاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يُنْصَرُونَ

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ

﴿لَن يَضُرُّوكُمۡ إِلَّآ أَذٗىۖ وَإِن يُقَٰتِلُوكُمۡ يُوَلُّوكُمُ ٱلۡأَدۡبَارَ ثُمَّ لَا يُنصَرُونَ١١١﴾ [آل عمران: 111]

“Mereka (kaum Yahudi dan Nasrani) tidak sekali-kali akan membahayakan kamu, kecuali menyakiti (perasaan kamu dengan ejekan dan tuduhan yang tidak berasas). Dan jika mereka memerangi kamu, mereka akan berpaling lari membelakangkan kamu (kalah dengan sehina-hinanya); sesudah itu mereka tidak akan mencapai kemenangan.” [TMQ Ali Imran 3:111]

Inilah orang-orang Yahudi dari masa Bani Qaynuqa, Bani Nadir, Bani Quraizah, dan kemudiannya Khaibar. Mereka sentiasa mengadakan tipu daya, berbohong, sukakan maksiat dan dosa, melakukan kefasikan, pengecut, dan hina. Maha Benarlah firman Allah:

﴿ضُرِبَتۡ عَلَيۡهِمُ ٱلذِّلَّةُ أَيۡنَ مَا ثُقِفُوٓاْ إِلَّا بِحَبۡلٖ مِّنَ ٱللَّهِ وَحَبۡلٖ مِّنَ ٱلنَّاسِ …. ١١٢﴾ [آل عمران: 112]

“Mereka diliputi kehinaan di mana saja mereka berada, kecuali jika mereka (berpegang) pada tali (agama) Allah dan tali (perjanjian) dengan manusia [TMQ Ali Imran 3:112]

Mereka telah memutuskan tali Allah, dan apa yang tinggal bagi mereka hanyalah orang-orang dari negera-negara kufur, orang-orang #munafik, dan pemerintah-pemerintah yang khianat di negeri-negeri umat Islam!

Para pemuda secara individu telah menyerbu kubu-kubu Yahudi dengan menggunakan motosikal dan malah ada yang berjalan kaki, merampas kereta perisai, membunuh dan menangkap mereka yang bersenjata lengkap dan berbaju perisai. Inilah para pemuda yang dengan senjata masing-masing, dengan hati dan fikiran mereka, yang menyerang dari segenap kedudukan! Mereka tidak takut, malah meneriakkan takbir dan tidak melarikan diri. Mereka mengharapkan kemenangan di dunia ini dan di Hari Akhirat, dan mereka akan bergembira di taman-taman syurga. Keberkatanlah daripada Allah buat mereka untuk kedua-duanya dunia dan akhirat, #kemenangan daripada Allah dan penaklukan yang sangat dekat.

وَأُخۡرَىٰ تُحِبُّونَهَاۖ نَصۡرٞ مِّنَ ٱللَّهِ وَفَتۡحٞ قَرِيبٞۗ وَبَشِّرِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ١٣

“Dan ada lagi limpah kurnia yang kamu sukai, iaitu pertolongan daripada Allah dan kemenangan yang cepat (masa berlakunya). Dan sampaikanlah berita yang mengembirakan itu kepada orang-orang yang beriman.” [TMQ As-Saf 61:13]

Adapun perkara yang menyakitkan hati adalah para penguasa Ruwaibidhah di negeri-negeri umat Islam, khususnya yang berada di sekitar #Palestin, seolah-olah mereka tidak melihat dan tidak mendengar:

صُمُّۢ بُكۡمٌ عُمۡيٞ فَهُمۡ لَا يَرۡجِعُونَ١٨ [البقرة: 18]

“Mereka tuli, bisu dan buta, sehingga mereka tidak dapat kembali.[TMQ Al-Baqarah 2:18]

Mereka berada di sekelilingnya, namun sukar sekali mereka untuk memandangnya, seolah-olah tanah yang diberkati ini tidak ada urusannya dengan mereka, malah mereka menganggap seolah-olah mereka adalah orang yang tidak penting dalam perkara ini, memerhatikan apa yang berlaku persis orang yang berada di tanah yang sangat jauh dan tidak melihatnya sebagai Masjid Suci yang ketiga dan Kiblat yang pertama!

﴿ أَلَا سَآءَ مَا يَحۡكُمُونَ٥٩﴾ [النحل: 59]

“Ketahuilah! Sungguh jahat apa yang mereka hukumkan itu.[TMQ An-Nahl 16:59]

Bukankah lebih baik sekiranya para penguasa ini melanggar sempadannya dengan Palestin dan menolong saudara kita yang hanya mampu berperang dengan hanya dengan anggota badan dan senjata yang tidak mencapai pun tahap senjata musuh!? Sanggupkah para tentera kaum Muslimin ini berdiam diri dan tidak bergerak sedikit pun ketika mereka menyaksikan peperangan di Palestin yang menentang penduduknya!? Bagaimanakah mereka sanggup menahan diri daripada menolong penduduk Palestin, tanah yang diberkati, tanah Isra’ dan Mi’raj Rasulullah SAW?!

﴿سُبۡحَٰنَ ٱلَّذِيٓ أَسۡرَىٰ بِعَبۡدِهِۦ لَيۡلٗا مِّنَ ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡحَرَامِ إِلَى ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡأَقۡصَا ٱلَّذِي بَٰرَكۡنَا حَوۡلَهُۥ لِنُرِيَهُۥ مِنۡ ءَايَٰتِنَآۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡبَصِيرُ١﴾ [الإسراء: 1]

“Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.” [TMQ Al-Israa’ 17:1]

Bagaimanakah mereka sanggup tunduk mematuhi arahan para pengkhianat, yakni para pemerintah ejen kuffar itu?! Adakah dengan ketaatan kepada tuan-tuannya memanfaatkan mereka dalam kehinaan dan keaiban di hadapan mereka yang telahpun ditimpa kehinaan dan keaiban serta mendapat kemurkaan Allah kerana telah menjajah Palestin, Tanah Berkat, dengan bantuan para ejen pemerintah ini?!

يَوۡمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمۡ فِي ٱلنَّارِ يَقُولُونَ يَٰلَيۡتَنَآ أَطَعۡنَا ٱللَّهَ وَأَطَعۡنَا ٱلرَّسُولَا۠٦٦ وَقَالُواْ رَبَّنَآ إِنَّآ أَطَعۡنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَآءَنَا فَأَضَلُّونَا ٱلسَّبِيلَا۠٦٧ رَبَّنَآ ءَاتِهِمۡ ضِعۡفَيۡنِ مِنَ ٱلۡعَذَابِ وَٱلۡعَنۡهُمۡ لَعۡنٗا كَبِيرٗا٦٨ [الأحزاب: 66-68]

“Pada masa muka mereka dibalik-balikkan dalam neraka, mereka berkata (dengan sesalnya): “Alangkah baiknya kalau kami dahulu (semasa di dunia) taat kepada Allah serta taat kepada Rasul Allah. Dan mereka berkata lagi: “Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kami telah mematuhi kehendak ketua-ketua dan orang-orang besar kami, lalu mereka menyesatkan kami dari jalan yang benar. “Wahai Tuhan kami, berilah mereka azab sengsara dua kali ganda, dan laknatkanlah mereka dengan laknat yang sebesar-besarnya!”  

[TMQ Al-Ahzab 33:66-68]

Kita sedar bahawa dengan hanya membiarkan penduduk Palestin memerangi Yahudi secara bersendirian, tanpa membantu mereka, lebih tepatnya, tanpa tentera Muslim mara bersama mereka kerana kemenangan yang kita inginkan adalah dengan #membebaskan Palestin daripada kekejian Yahudi dan melenyapkan entiti mereka. Kemenangan ini tidak akan tercapai melainkan tentera Muslim, yang dipimpin oleh negara yang setia, menghancurkan mereka lalu mencapai kemenangan penuh.

Sebagai tambahan, para Ruwaibidah ini suatu masa nanti akan lenyap, dan Daulah Islam iaitu Khilafah Rasyidah (Khilafah Manhaj Kenabian) akan kembali dengan izin Allah. Peperangan terhadap Yahudi dan penghapusan penjajahan mereka pasti akan berlaku, insya Allah.

As-Sadiq Al-Masduq RA  telah berkata dalam Musnad Ahmad melalui riwayat Hudzaifah:

«…ثُمَّ تَكُونُ خِلَافَةً عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةِ»

“…Kemudian akan ada Khilafah di atas jalan kenabian. Imam Al-Bukhari juga telah meriwayatkan dari Abdullah bin Umar RA yang berkata: “Aku mendengar Rasulullah (saw) bersabda:

«تُقَاتِلُكُمْ الْيَهُودُ فَتُسَلَّطُونَ عَلَيْهِمْ ثُمَّ يَقُولُ الْحَجَرُ يَا مُسْلِمُ هَذَا يَهُودِيٌّ وَرَائِي فَاقْتُلْهُ»

Orang-orang Yahudi akan memerangi kamu, dan kamu akan diberi kemenangan ke atas mereka sehingga batu-batuan akan berkata, Wahai orang-orang Islam! Ada seorang Yahudi di belakangku; bunuhlah dia!’

Juga, Imam Muslim meriwayatkan secara lisan daripada Ibn Umar daripada Nabi SAW yang bersabda:

«لَتُقَاتِلُنَّ الْيَهُودَ فَلَتَقْتُلُنَّهُمْ حَتَّى يَقُولَ الْحَجَرُ يَا مُسْلِمُ هَذَا يَهُودِيٌّ فَتَعَالَ فَاقْتُلْهُ»

Kamu akan memerangi orang Yahudi dan kamu akan membunuh mereka sehingga batu-batuan pun akan berkata: Kemarilah wahai orang-orang Islam, ada seorang Yahudi (bersembunyi di belakangku); bunuh dia.” Maka bersinarlah bumi ini dengan kemenangan Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”

Kami memohon kepada Allah syurga al-Firdaus al-A’la (Taman Syurga yang Tertinggi) untuk para syuhada di Palestin dan agar mereka yang tercedera mendapat kesembuhan sepenuhnya yang tidak meninggalkan lagi sebarang kesakitan. Kami juga memohon kepada Allah SWT agar pemerintah kaum Muslimin yang menjadi ejen kuffar serta para pengikut mereka daripada kalangan yang tersesat gagal dalam usaha mereka. Tidak seorang pun daripada mereka yang akan berjaya menukarkan hasil pertempuran daripada kemenangan kepada kekalahan, daripada kemusnahan entiti Yahudi kepada pengukuhan kedudukannya, dan daripada penaklukan penuh kepada penyimpangan ke kiri dan kanan! Malah telah benarlah firman Allah SWT tentang orang-orang Yahudi:

 ﴿لَن يَضُرُّوكُمۡ إِلَّآ أَذٗىۖ وَإِن يُقَٰتِلُوكُمۡ يُوَلُّوكُمُ ٱلۡأَدۡبَارَ ثُمَّ لَا يُنصَرُونَ١١١﴾ [آل عمران: 111]

“Mereka (kaum Yahudi dan Nasrani) tidak sekali-kali akan membahayakan kamu, kecuali menyakiti (perasaan kamu dengan ejekan dan tuduhan yang tidak berasas). Dan jika mereka memerangi kamu, mereka akan berpaling lari membelakangkan kamu (kalah dengan sehina-hinanya); sesudah itu mereka tidak akan mencapai kemenangan.” [TMQ Ali Imran 3:111]

#HizbutTahrir

23 Rabii’ al-Awwal 1445 AH

08/10/2023