Pengumuman Hasil Rukyah al-Hilal bagi bulan Syawal 1437H dan ucapan tahniah atas ketibaan Eidul Fitri al-Mubarak

Kenyataan Media

Pengumuman Hasil Rukyah al-Hilal bagi bulan Syawal 1437H
Dan ucapan tahniah atas ketibaan Eidul Fitri al-Mubarak
Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Laa Ilaaha Illallah… Allahu Akbar, Allahu Akbar, Wa Lillahi al-Hamd

(Terjemahan)

osman_bakhachSegala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam ke atas Rasulullah SAW, ke atas keluarga baginda, para sahabat serta mereka yang meneladani baginda SAW, menuruti jejak langkah baginda, sekali gus menjadikan Akidah Islam sebagai asas pemikirannya dan menjadikan hukum syarak sebagai tolok ukur perbuatannya dan sumber hukumnya…

Ahmad meriwayatkan daripada Muhammad bin Ziyad, katanya: Aku mendengar Abu Hurairah RA berkata; Rasulullah SAW atau Abu al-Qassim SAW bersabda: “Berpuasalah kalian apabila melihat hilal (anak bulan), dan berbuka (ber-eidul fitri)-lah kalian apabila melihat hilal. Dan jika mendung (awan) menutupi kalian, maka sempurnakanlah (genapkanlah) bilangan bulan Sya’ban kepada 30 hari” [HR Bukhari dari Abu Hurairah].

Setelah melakukan rukyah al-hilal bagi Syawal pada malam tadi (Isnin malam), ternyata anak bulan tidak kelihatan berdasarkan metode syariah. Justeru, esok (Selasa) merupakan hari terakhir yang menyempurnakan bulan Ramadhan, Insya Allah. Manakala lusa (Rabu) merupakan hari pertama bulan Syawal sekali gus merupakan hari raya Eidul Fitri al-mubarak.

Di kesempatan ini, sempena ketibaan Eid, Amir Hizbut Tahrir, Al-Allamah Syaikh Atha’ bin Khalil Abu Al-Rashtah (semoga Allah melindungi beliau) mengucapkan tahniah ke atas kalian dan seluruh umat Islam…Beliau memohon ke hadhrat Allah SWT agar Daulah Khilafah yang akan menerapkan syariah Allah segera kembali ke atas umat ini, yang akan menyebarkan Islam sebagai risalah petunjuk dan cahaya yang menerangi segenap penjuru dunia; Daulah yang penuh keadilan ke atas manusia, Daulah yang akan melancarkan jihad, yang dengannya futuhat akan diteruskan. Dengannya juga, umat akan bertakbir di kala Eid dan di kala berlakunya futuhat tersebut.

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Laa Ilaaha Illallah, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Wa Lillah al-Hamd…

Dalam pada itu, saya selaku Pengarah Maktab I’lamiy Hizbut Tahrir Pusat dan seluruh warga kerjanya, menyampaikan ucapan tahniah, kepada Amir Hizbut Tahrir dan juga ke atas seluruh umat Islam atas ketibaan Eidul Fitri al-mubarak, satu perayaan yang dijanjikan Allah sebagai kegembiraan bagi mereka yang berpuasa, juga sebagai manifestasi penyatuan umat Islam serta peringatan bagi mereka bahawa mereka adalah umat yang satu, yang tidak sama berbanding umat-umat yang lain.

Wahai Umat Islam di mana jua berada…

Janganlah kalian terpedaya dengan dominasi kuffar yang berpakat untuk menghancurkan kalian, bersama para penguasa yang bersekongkol dengan mereka untuk melawan kalian. Ingatlah bagaimana para pemuka Quraisy telah berkomplot untuk membunuh Rasulullah SAW setelah segala usaha mereka untuk menyekat suara kebenaran dan memadam cahaya dakwah Islam menemui kegagalan. Namun, Allah SWT tidak berkehendak kecuali untuk menghancurkan komplot mereka dan menggagalkan rancangan jahat mereka, meskipun mereka telah tiba di pintu gua tempat Rasulullah SAW dan Abu Bakar RA berlindung. Peristiwa ini diabadikan di dalam Al-Quran al-Karim, sebagaimana firman-Nya;

إِلَّا تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّـهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّـهَ مَعَنَا ۖ فَأَنزَلَ اللَّـهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ ۗ وَكَلِمَةُ اللَّـهِ هِيَ الْعُلْيَا ۗ وَاللَّـهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

“Jikalau kamu tidak menolongnya (Muhammad) maka sesungguhnya Allah telah menolongnya, (iaitu) ketika orang-orang kafir (musyrikin Makkah) mengeluarkannya (dari Makkah) sedang dia salah seorang dari keduanya berada dalam gua, dia berkata kepada sahabatnya: “Janganlah kamu berdukacita, sesungguhnya Allah beserta kita”. Maka Allah menurunkan ketenanganNya kepada (Muhammad) dan membantunya dengan tentera yang kamu tidak melihatnya dan Allah menjadikan seruan orang-orang kafir itulah yang rendah dan Kalimah Allah itulah yang tinggi. Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana” [TMQ al-Taubah (9):40].

Sesungguhnya, persekongkolan kuffar dalam usaha membinasakan umat ini jelas menunjukkan ketidakmampuan serta kegagalan mereka dan juga ejen-ejen pengkhianat yang turut bersekongkol dalam menundukkan umat ini untuk diperhambakan… Dengan izin Allah, mereka tidak akan pernah berjaya melakukannya, kerana sesungguhnya pakatan mereka jauh lebih lemah dari sarang labah-labah. Sesungguhnya apa yang kalian sedang saksikan pada hari ini adalah bukti bahawa era al-Jabriyan (kekuasaan diktator) sudah semakin hampir ke penghujungnya. Justeru, kuatkan iltizam dan berpegang teguhlah dengan tali Allah dalam rangka menyingkirkan para penguasa tersebut, dan menegakkan Khilafah yang berdiri di atas manhaj kenabian.

Saya memohon agar Allah menerima amalan kami dan amalan kalian, baik berupa puasa, solat qiyamullail, rukuk, sujud dan segala amal kebajikan lainnya. Di samping itu, kami juga mendoakan agar Allah mengembalikan semula kita ke bulan Ramadhan akan datang setelah Dia memuliakan umat Islam dengan kembalinya seorang Khalifah yang berpetunjuk, yang menjadi tempat umat ini berlindung serta berjuang di belakangnya…orang yang akan memimpin umat berdasarkan Kitabullah dan Sunnah Rasulullah SAW…Sungguh, urusan ini bukanlah suatu yang sukar bagi Allah.

Demi menyempurnakan kegembiraan sempena Eid, kehidupan Islam hendaklah diberlangsungkan dalam segenap aspek baik dalam aspek politik, ekonomi, sistem sosial, pendidikan dan sebagainya. Demi menyempurnakannya juga, wajib bagi kita menggembleng segenap upaya dalam mendirikan benteng agung Islam, iaitu Khilafah Rasyidah yang berdiri di atas manhaj kenabian.

Demi perayaan bagi segala perayaan ini, dan usaha ke arah mencapainya, maka dengan ini saya menyeru kalian. Sempurnakanlah perayaan (Eid) kalian dengan mentaati perintah Allah SWT, lalu bingkas menggembleng tenaga bersama-sama dengan para pendakwah dalam rangka meraih kemuliaan dan kekuatan terhadap Deen ini sekali gus meneguhkannya. Agar takbir akan sama-sama kita laungkan suatu ketika nanti di saat tibanya kemenangan sebenar; yakni takbir yang disulami ketaatan, puji-pujian dan taubat kepada-Nya, yang dilaungkan oleh mereka yang telah berjaya merealisasikannya.

Allahu Akbar Allahu Akbar Allahu Akbar… Laa Ilaaha Illallah

Allahu Akbar Allahu Akbar… Wa Lillah il-Hamd

Allahu Akbar Kabeeran Wal Hamdu Lillahi Katheeran

Wa Subhaanallah Bukratan Wa Aseelah

Laa Ilaaha Illallahu Wahdahu… Sadaqa Wa’dahu… Nasara ‘Abdahu…

Wa A’azza Jundahu Wa Hazama Al-Ahzaab Wahdahu

Laa Ilaaha Illallah… Wa Laa Na’budu Illaa Iyyaah…

Mukhlaseen Lahud Deen Wa Law Karihal Kaafiroon

Eid Mubarak, Taqabbalallahu minna wa minkum.

Wassalaamu Alaikum Wa Rahmatullahi Wa Barakaatuhu

Malam Selasa ini menandakan penyempurnaan bulan Ramadhan bagi tahun 1437H.

Osman Bakhash

Pengarah Maktab I’lamiy Hizbut Tahrir